Anmeldelse: Rygestop for livet

shutterstock_129322337

Forfatter Maj Britt Bjerre Koch har skrevet en rigtig god bog til dig, der gerne vil holde op med at ryge. Den kan nok ikke alene hjælpe dig gennem rygestoppet, men den kan hjælpe dig rigtigt godt på vej. Herfra får den en varm anbefaling.

Videnskabelige fakta og personlig rygeprofil

“Rygestop for livet” er baseret på videnskabelige fakta og forskning indenfor rygning og rygestop, så du har både statistik og sandsynlighed på din side, hvis du læser “Rygestop for livet” og bruger nogle af de råd og tips, der findes i bogen til rygere, som gerne vil kvitte smøgerne. Du vil desuden kunne læse om din rygeprofil og få råd baseret på en mere personlig eller typebaseret tilgang til dit rygestop. Dette er netop bogen styrke – forskningens rå fakta kobles med en personlig og mere eller mindre individualiseret tilgang, der ofte vil passe godt til det moderne temperament.

Bogen er 228 sider lang og den holder fokus på i et letlæseligt sprog at motivere rygere til at sige farvel til cigaretterne og begynde en rødfri tilværelse.

Brug bogen i kombination med andre hjælpemidler

Personligt kan jeg anbefale at bruge en bog som denne i kombination med mere konkrete hjælpemidler som for eksempel e cigaretter. Det er som regel nemmere at komme igennem en forandring, hvis man får støtte fra flere sider og den ene hjælp kan som regel være god i en situation, mens den anden fungerer perfekt i andre sammenhænge.

En e cigaret giver dig noget meget konkret at erstatte smøgerne med, mens bogen støtter dig med teori og viden, der hjælper dig gennem den udfordring, det er at kvitte rygningen. Sammen udgør de to en stærk alliance med gode chancer for at give dig det sidste skub, et vedvarende rygestop ofte kræver. Nikotintyggegummi eller nikotinplastre er andre alternativer til en mere konkret hjælp og støtte på rygestopsfronten. Du finder masser af information om de forskellige muligheder online, blandt andet på www.esmog.dk, så det er bare at informere sig for at finde ud af hvilken mulighed, du tror på, vil fungere bedst for dig.

Find fora og få støtte fra ligesindede

Udover at få en dybdegående viden om, hvorfor et rygestop er godt, en forståelse for din egen rygeprofil og støtte fra et konkret hjælpemiddel, finder du også en række fora online, der tilføjer et socialt aspekt til dit rygestop. Her kan du diskutere udfordringer, få og give støtte til andre rygere, der ligesom dig er ved at gennemgå et rygestop og få inspiration til, hvordan du kommer godt igennem de svære perioder. Støtten fra venner og familie kan ikke erstattes online, men hvis din omgangskreds ikke selv er ved at kvitte smøgerne, kan det være svært for dem at relatere til det, du oplever og kæmper med. Her er fora en oplagt støtte.