Anmeldelse: “At få høreapparater”

shutterstock_71092255

Rigtigt mange danskere oplever på et tidspunkt at have besvær med hørelsen, og hvis det først bliver meget hæmmende, er høreapparater ofte en rigtig god løsning. Det er faktisk omkring hver sjete, der på et tidspunkt kan få brug for ørepropper, og der sælges hvert eneste år op mod 100.000 stk. Men det tager tid at lære at bruge et høreapparat, så det understøtter ens hørelse på en naturlig måde, og det hjælper bogen “At få høreapparater” med.

Bogen er en udemærket gennemgang for såvel folk, der skal have høreapparat, som for folk, hvis nærmeste får høreapparat. Den hjælper med alt fra introduktionen af de forskellige forløb, du skal gennemgå for at finde ud af, om du har brug for høreapparat og til brug og vedligeholdelse. Bogen kommer desuden med tips til, hvordan du kan passe bedre på de hørelse og hjælpe andre til at beskytte deres evne til at høre almindeligt, for eksempel ved brug af ørepropper til koncerter og høreværn i arbejdssituationer i og udenfor hjemmet.

Overblik og tips til at komme videre

Bogen giver et glimrende overblik for dig, der synes, det er svært at finde hoved og hale i din situation. Du ved, at du er afskåret fra at deltage i sociale arrangementer på lige fod med andre, men du ved ikke helt, hvad du nu skal gøre. Lån denne bog på biblioteket, så er du allerede et skridt i den rigtige retning. Den vil gøre dig tryggere ved tanken om, at et høreapparat kan være vejen frem for dig, men du skal naturligvis også søge læge for at få mere viden om din konkrete situation.

Et høreapparat skal programmeres, og det kan lyde lidt skræmmende for folk, der ikke er så vant til at omgive sig med it. Dette emne gennemgås og afmystificeres også i bogenm der i det hele taget kommer omkring alt du bør vide som ny ejer af et høreapparat.

Du kan desuden blive klogere på skelneevnen, der hjælper dig til at forså andre mennesker tale, og hvorfor det er så vigtigt for dig at handle, hvis du begynder at høre så dårligt, at du mister denne.